Er zijn verschillende versies van deze 3 categorieën; de “orthodoxe” uitleg is:
- Ken no sen 剣の先: val eerder dan de opponent aan
- Tai no sen 待の先: opponent valt eerst aan maar jij raakt eerst
- Tai tai no sen 待待の先: opponent en jij beginnen tegelijk, maar jij raakt eerst
Er is echter ook een versie van Takano Sasaburo 高野佐三郎, die beter aansluit bij de scholen die binnen Kochokai getraind worden:
- Sensen-no-sen 先々の先: Zet de opponent geestelijk onder druk (seme 攻め) en val aan op het moment dat er kokoro-ma 心間 (opening) is vlak voor de aanval
- Sen 先: ontwijk de aanval en val tegelijk zelf aan
- Go-no-sen 後の先: controleer de aanval en val daarna zelf aan
Kata-beoefening gaat gewoonlijk uit van go-no-sen en sen. Bij go-no-sen wordt eerst de aanval gecontroleerd. In veel kata zou de controle (op het wapen) omgezet worden in een aanval naar het lichaam van de opponent. Daarmee transformeert de timing van go-no-sen naar sen.
Er zijn enkele kata binnen Mugai ryu (bijv. kasumi 霞) waarin de sensen-no-sen vorm geoefend kan worden. Verder kunnen beoefenaars hun opmerkzaamheid oefenen om sensen-no-sen uit te kunnen voeren oefenen, door in de kata met andere timing goed op te letten wanneer de eerste voorbereidingen van een aanval bij je trainingspartner vastgesteld kunt worden.
Voor leerlingen die al bekend zijn met dit begrip:
Mittsu no sen wordt beschouwd als oji waza おじ技 (actie komt oorspronkelijk van de opponent).
Shikake waza しかけ技 is een situatie waarbij zelf een sukima 隙間 (opening) wordt gecreëerd en waarvan gebruik wordt gemaakt om aan te vallen. Dit kan door alert te zijn en wanneer de opponent een verlaagde alertheid heeft en daarin aan te vallen. Deze verlaagde alertheid kan voortkomen uit vermoeidheid, maar ook uit externe factoren die beinvloedbaar zijn. Kiai 気合, fumikomi 踏み込み of het strategisch afdwingen van een andere kamae 構え kan een sukima creëren.
Meer informatie:
Disclaimer:
Dit artikel is onderdeel van een serie theorie-lessen. De bedoeling van deze artikelen is een achtergrond te verschaffen voor de budo-leerlingen van Kochōkai. Vanwege het introducerende karakter van deze artikelen, is er geen ruimte om diep in te gaan op elk onderwerp.