Omote 表, ura 裏, okuden 奥伝, gokui 極意

 Veel moderne scholen hebben 1 curriculum voor alle leerlingen. Soms zijn er technieken die niet aan beginners geleerd worden, maar er is vaak geen sprake van expliciet “geheime technieken”.

Klassieke scholen daarentegen hebben vaak een geheim deel van het curriculum. Verschillende delen van het curriculum kunnen verschillende namen hebben:

  • omote 表 (buitenzijde/voorkant): dit zijn de openbare technieken die aan iedereen binnen de school geleerd worden
  • ura 裏 (binnenzijde/achterkant)
  • okuden 奥伝 (transmissie van het besloten kennis)
  • gokui 極意 (geheim of werkelijke intentie)

De laatste drie termen zijn de technieken die alleen met de hoger gegradueerde beoefenaars worden gedeeld.

Er was een aantal strategisch doelen waarom scholen deze technieken slechts met de meest hoog gegradueerde beoefenaars deelden (zoals bewaren van geheime tactieken en technieken die tegen je gebruikt kunnen worden), maar een andere reden is vaak omdat de leerling in het begin nog niet toe is aan de diepte van de ura-technieken.

De ura van verschillende ryuha (scholen) kunnen erg verschillen, maar in een aantal gevallen kan er gesteld worden dat de hoogste technieken, qua bewegingsorganisatie makkelijker zijn dan dekata die een beginnende leerling als eerste leert.

De ura bevat vaak de essentie van een principe dat de school gebruikt in al haar technieken. Dit principe moet eerst helemaal geïnternaliseerd worden, voordat het beoefenen van de hogere kata zin heeft.

Als een beginner direct de hogere kata leert, zal deze alleen de bewegingen kunnen nadoen, maar niet begrijpen dat dit de grondprincipes van de school zijn.

Wanneer een gevorderde beoefenaar echter de kata voor het eerst leert, zal deze de bewegingen herkennen; als logisch ervaren en door ze uit te voeren, de cirkel weer “rond kan maken” door deze principes ook beter tot uitdrukking te laten komen in de omote-kata.

Disclaimer:
Dit artikel is onderdeel van een serie theorie-lessen. De bedoeling van deze artikelen is een achtergrond te verschaffen voor de budo-leerlingen van Kochōkai. Vanwege het introducerende karakter van deze artikelen, is er helaas geen ruimte om dieper in te gaan op elk onderwerp.