Een situatie vraagt soms om anders te handelen dan je eigenlijk zou willen en honne (werkelijke gevoelens) en tatemae (openbaar handelen) niet overeenkomen. Honne is gereserveerd voor familie en vrienden die het dicht bij staan.
Wanneer het gebruikelijk is of er wordt een beroep gedaan of verwachtingen gemaakt tot een bepaald handelen dan heet dit giri 義理 (verplichting). Deze verplichting is niet een recht of een plicht en wordt ook nooit zo uitgesproken. Het is eerder een onbesproken verwachting.
Deze sociale scheiding tussen honne en tatemae en een sterk gevoel voor giri zijn de oorzaak voor veel sociale problemen in het moderne Japan, zoals isolatie, depressie etc.
Dit stuk is daarom niet bedoelt een karikatuur te maken van een zeer complexe samenleving, maar een korte uitleg te geven over deze begrippen.
Boeddhisme komt voort uit Hindoesisme en wordt door Alan Watts (Beatnik filosoof uit de jaren 60) ook wel “Hindoesime gestript voor export” genoemd.
Hij benoemt verder het Hindoe-wereldbeeld als dat van een theater/drama. Waarin de God-heid alle rollen speelt. In deze zin zijn wij allen dezelfde God-heid en moeten we onze rol spelen in het theater van ons leven. Zelfs als we er achter komen hoe de vork in de steel zit, is er niets buiten het spelen van deze rol.
Wellicht dat daarin een subtiele benadering/beleving van tatemae en honne te vinden is.