Elke dōjō gaat anders om met de trainingsseminars, maar het is belangrijk te weten hoe zich op te stellen tijdens deze bijeenkomst. Hieronder volgen een paar richtlijnen die we binnen Kochōkai volgen.
Vragen stellen
Niet elke (Japanse) leraar geeft mogelijkheid om vragen te stellen. Vaak moet een leerling het doen met de uitleg en de demonstratie van de techniek door de leraar. Het is een voorrecht als de leraar aangeeft dat er vragen gesteld kunnen worden, omdat vragen van westerse studenten vaak te direct kunnen zijn en de leraar in een moeilijke situatie kunnen brengen.
- Stel echter geen vragen die niets te maken hebben met het onderwerp (dat kan altijd op een later tijdstip)
- Stel geen vragen over jouw persoonlijke uitvoering in een klassikale situatie (probeer die vragen te stellen als de leraar bij je in de buurt is als je aan het trainen bent)
- Stel geen vragen die beginnen met: “Maar stel nou dat hij/ik….” Kata is kata.
- Stel niet de vraag waarom de uitvoering anders is dan in de eigen dōjō wordt gedaan (de leraar op het seminar kan niet zomaar de leraar van de eigen dōjō verbeteren zonder onbeleefd te zijn)
- Ten slotte en meest belangrijke: Stel geen vragen met het doel te laten zien hoeveel jij weet. De leraar traint waarschijnlijk veel langer dan jij en zal niet onder de indruk zijn. Stel vragen om van de leren
Alternatieve uitvoeringen en uitbreiding van het curriculum
Met grote waarschijnlijkheid zijn er kleine verschillen tussen de uitvoering van de leraar op het seminar en de eigen leraar. Verder zullen leerlingen uit andere dōjō technieken anders uitvoeren dan dat je gewend bent en wellicht dan de leraar heeft uitgelegd. Ten slotte kunnen er op het seminar technieken getraind worden die nog niet bekend waren voor de leerlingen. Zowel op het seminar als erna terug in de eigen dōjō gelden de volgende richtlijnen.
- Probeer te doen wat de leraar op het seminar doet. Ook al is dat anders dan je gewend bent. Zie het als een kans om een andere interpretatie te oefenen.
- Probeer je in gepaarde oefeningen altijd als de meest bescheidene op te stellen en doe mee in wat de ander doet ook al is dat niet wat de leraar voordeed.
- Hoe goed je het ook begrijpt, ga geen lesgeven aan andere leerlingen op het seminar. Geef geen “tips” tenzij het overduidelijk is dat de ander er niet zelf uitkomt en openstaat voor je hulp. Roep wanneer mogelijk de leraar of een senior erbij in plaats van zelf uit te leggen.
- Vraag nooit de leraar op het seminar om je nog een nieuwe extra kata te leren die je nog niet hebt gehad.
- Wanneer de leraar op het seminar een nieuwe kata aan je leert kan je deze blijven oefenen op het seminar.
- Bij terugkomst in eigen dojo beslist de leraar of je deze techniek kunt blijven trainen of dat je je beperkt tot de eerder aangeleerde kata.
Het lijken misschien strenge richtlijnen, maar vergeet niet dat het belangrijkste is dat je plezier hebt op een bijeenkomst; zoveel mogelijk nieuwe dingen leert; met andere beoefenaars van buiten je dojo traint en van een andere leraar nieuwe inzichten kan leren.